An Lan Kam

2013 – heden      Hoofd van de universitaire poliklinische apotheek VUmc

1998 – heden      Moeder van 3 kinderen

1992 – heden      Apotheker bij diverse apotheken in (regio) Amsterdam

1984 – 1992        Opleiding Farmacie in Utrecht

 

Sinds februari 2013 is An Lan het hoofd van de universitaire poliklinische apotheek (UPA) bij VUmc. Samen met Maaike Willemsen runt zij de UPA. Maaike is verantwoordelijk voor het vakinhoudelijke gedeelte en An Lan voor de bedrijfsvoering; de visie, de aansturing van het personeel, de financiële zaken en de werving en selectie van nieuw personeel.

Bij de UPA geeft An Lan leiding aan 20 medewerkers. “Ze zeggen vaak dat ik een directieve motivator ben. Ik heb een visie voor ogen, maar die toets ik wel altijd eerst bij mijn medewerkers.” Haar visie: de beste poliklinische apotheek van Nederland zijn. Een poliklinische apotheek met de beste service, beste kwaliteit én korte wachttijden. “Het eerste punt van verbetering is de wachttijdbeleving van patiënten verbeteren. Zo staat er sinds kort een koffieautomaat in de wachtruimte, ook hebben we twee beeldschermen geplaatst met patiënteninformatie en hebben we een tijdschriftenabonnement genomen.”

Maar niet alleen in de wachtruimte, ook aan de balie moeten patiënten vaak wachten. “Wij oefenen hier een uitgebreidere vorm van farmacie uit. We stellen vragen en  leggen uit hoe het middel werkt. Gemiddeld nemen wij 15 tot 20 minuten voor een patiënt. Onze patiënten vragen meer tijd en die nemen wij ook.” Zo moeten onze medewerkers in de UPA bijvoorbeeld altijd aan patiënten vragen  welke medicatie ze gebruiken, wanneer deze informatie niet beschikbaar is in onze systemen. Deze informatie wordt dan via het LSP (Landelijk Schakelpunt) opgevraagd, daar kunnen zorgverlener het dossier van de patiënt inzien na toestemming van de patiënt. “Die controle doe ik samen met de eigen apotheek van de patiënt. Dit kost dus meer tijd, maar zo kan ik de medicatieveiligheid garanderen. Dit proces is niet altijd goed uit te leggen, want bij een openbare apotheek zijn patiënten gewend dat ze in 5 minuten weer buiten staan. Dan kan onze wachttijd plus de balietijd soms tegenvallen. Gelukkig zijn onze patiënten ons dankbaar voor de uitleg. Dit wordt echt gewaardeerd.”

DSC_0398

Bij de UPA werkt een goed team met leuke en enthousiaste mensen. Medewerkers komen met een lach binnen om patiënten te helpen. “Bij het aannemen van een nieuwe medewerker kijk ik vooral of de persoon hart heeft voor de patiënt en een goede zorgverlening. Het is belangrijk dat je gelooft in wat je doet en dit ook uitdraagt. Dat je vreugde uit je werk haalt, want dat neem je ook mee naar huis.”