“Blij mee? Dat is een understatement”, reageert Ilse Vis van Horeca Nederland. Het bestuur van Amsterdam UMC verrast alle vaste medewerkers dit weekend met een fikse waardebon voor de Amsterdamse horeca. Uit dankbaarheid voor de inzet tijdens de achterliggende coronamaanden, en ook een beetje om het tweejarig bestaan van de fusie te vieren.

Als het goed is hebben ze hem zaterdag allemaal in de bus gekregen, de negentienduizend medewerkers van Amsterdam UMC. Een brief-met-code, goed voor een horecabon ter waarde van dertig euro. Te verzilveren bij een zelf te bepalen restaurant of bar in Amsterdam. “We hebben met z’n allen ongelofelijk hard gewerkt”, verklaart bestuurslid Frida van den Maagdenberg via een nagenoeg vlekkeloze Teams-verbinding. “In de directe zorg, in de ondersteuning, vanuit thuis. Het zijn heel zware tijden geweest, we hopen dat het ergste nu achter de rug is. Daar wilden we een blijk van dankbaarheid tegenover stellen. Liefst een geschenk waar we de stad Amsterdam in mee konden laten delen. Want onze mensen zijn de afgelopen maanden enorm gesteund, zowel door scholen, bedrijven en winkels in Amsterdam als door particulieren.”

Lichtheid
En wat doe je dan? Iets met de horeca, opperde een collega-bestuurslid. Horecabedrijven kwamen in het heetst van de coronacrisis met het ene na het ander mooie initiatief voor zorgverleners, terwijl de sector zelf zo’n zwarte klap heeft gekregen.

”Daar kwam nog iets bij”, zegt Van den Maagdenberg. “Midden in de coronacrisis hadden we een Teams-meeting met alle medische afdelingshoofden, waarop een IC-verpleegkundige van VUmc aan het woord kwam. Ze vertelde hoe zwaar ze het vond, zowel de zorg voor coronapatiënten als de lockdown. Wat ze vooral miste, vertelde ze, was ’s avonds gewoon in een mooie jurk eens lekker uit eten te kunnen gaan. Die lichtheid van het bestaan, waar de horeca voor zoveel mensen aan bijdraagt, wilden we graag symboliseren.”

Zonder strijkstokken
Alle medewerkers een mooie horecabon lag het meest voor de hand, maar ingewijden wisten te melden dat zo’n 30 procent van de bonwaarde bij de bonnenorganisatie blijft hangen. Tel uit je winst. “Daarom zijn we gesprek gegaan met mensen van de actie Help de Horeca”, vertelt Van den Maagdenberg. “In goed overleg kwamen bij een wat ander initiatief uit. Een bon die je alleen in Amsterdam kunt besteden. Voor de horecabedrijven, die in deze periode met acute liquiditeitsproblemen kampen, is het vooral prettig dat het bonnengeld daar de komende maand al naartoe gaat. Zonder strijkstokken en ongeacht de vraag wanneer onze medewerkers van hun bon gebruik willen maken. En wat is een mooier moment om zo’n bon weg te geven dan de verjaardag van Amsterdam UMC?”

Understatement
Leuk detail: de bonnen gaan letterlijk naar iedereen die zich de afgelopen maanden heeft ingezet. Zowel medewerkers in dienst van Amsterdam UMC als personeel van contractpartners dat ‘vast’ in het ziekenhuis werkt. Negentienduizend medewerkers blij, Amsterdamse horeca blij. Toch? “Blij is een understatement’, reageert regiomanager Ilse Vis van Horeca Nederland desgevraagd. “We krijgen wel vaker verzoeken vanuit organisaties, maar een geste van deze omvang is ongekend. Wat een fantastische impuls.”

Tekst: Simon Knepper