Evelien is VUmc bureau-manager bij het Amsterdam Public Health research institute. Wij stelden haar een paar vragen over haar werk.

Waarom werk jij bij VUmc?
De veelzijdigheid en complexiteit van een organisatie waarin zorg, onderzoek en onderwijs gecombineerd wordt trekken mij aan. Daarnaast vind ik de processen die de alliantie tussen VUmc en AMC met zich meebrengt mateloos fascinerend en intrigerend. Verder hecht ik er waarde aan om voor een organisatie te werken die een maatschappelijk belang dient en niet puur commercieel is. Het alliantie-onderzoeksinstituut Amsterdam Public Health waarvoor ik werk draagt vanwege zijn extramurale karakter een belangrijk steentje bij aan de brede functie die een UMC ook heeft buiten de muren van het ziekenhuis op het gebied van preventie en volksgezondheid.

Wat doe jij binnen VUmc?
Ik ben verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het ondersteunend bureau van het Amsterdam Public Health research institute (APH) aan VUmc-zijde.  APH is een van de acht interfacultaire alliantie-instituten van het VUmc en AMC dat ca. 1300 onderzoekers op het gebied van public health verenigt met clinici en andere professionals in de (eerstelijns)zorgpraktijk. APH doet multidisciplinair onderzoek naar verdere verbetering volksgezondheid, kwaliteit van leven, zorg en preventie.

Mijn baan als bureaumanager van APH brengt een variëteit aan werkzaamheden met zich mee op het gebied van jaarverslagen en visitaties, beleidsondersteuning op diversie dossiers, communicatie, personeelszaken, datamanagement, financiën, organisatie van grote events (zoals laatst de kick-off meeting van APH in de Beurs van Berlage). Verder is ons bureau het aanspreekpunt voor onderzoekers, collega’s en andere mensen die we ergens mee van dienst kunnen zijn. Op het moment ligt de uitdaging in de alliantievorming – daar komt zoveel meer bij kijken dan je je van te voren kunt bedenken. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met  het verenigen van processen en formuleren van afspraken op het gebied van promovendi en wetenschapskwaliteit: hoe richt je je beleid hiervoor zo in dat het past binnen de heersende procedures en culturen van alle betrokken huizen?

Wat maakt jouw werk zo leuk?
Naast de vaste dossiers dienen zich gedurende een werkweek een hoop onvoorziene taken aan; de input voor mijn werkzaamheden verschilt van dag tot dag en bestaat soms voornamelijk uit e-mails, telefoontjes en binnenloop op de werkdag zelf. Geregeld komt het voor dat mijn werkdag er heel anders uit zag dan dat ik me ’s ochtends had voorgesteld. Dat vergt soms wat flexibiliteit en creativiteit – geplande werkzaamheden blijven soms even liggen, maar dat maakt het juist ook afwisselend en bovenal leerzaam.

Ik had vroeger nooit kunnen voorzien dat dit werk me zou liggen – van origine ben ik een alfa (afgestudeerd in de Neerlandistiek) en in 2013 via een omweg bij VUmc terechtgekomen op een flexcontract als staf-/communicatiemedewerker en vanaf begin 2016 omgedoopt tot bureau manager. Ook in mijn huidige functie en eventueel in een later stadium van mijn carrière zijn er nog voldoende doorgroeimogelijkheden binnen of dankzij VUmc.