Wat vind je het leukst aan jouw werk bij VUmc?
Eigenlijk vind ik alles leuk: het patiëntenvervoer, het vervoeren van patiëntgebonden materialen of werken op de beddencentrale, juist de diversiteit spreekt mij nog steeds heel erg aan. De afwisseling in mijn functie is zo groot, dat blijf je gewoon met een lekker gevoel doen. De positieve spanning, omdat je eigenlijk nooit van tevoren weet hoe een dag loopt, het contact wat je opdoet met veel verschillende mensen en de waardering die we krijgen van patiënten dragen daar voor mij nog extra aan bij. Ik heb nog niet één dag gedacht dat ik geen zin had om naar mijn werk te gaan.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Elke dag is anders, je gaat altijd naar je werk met de vraag van “wat staat mij vandaag te gebeuren”. De ene dag vervoer je patiënten, andere dagen patiëntgebonden materialen of je werkt op de beddencentrale. Collega’s wisselen elkaar af op de verschillende werkplekken, waardoor we eigenlijk heel allround zijn. Bijvoorbeeld bij patiëntenvervoer ben je afhankelijk van wat voor patiënten je gaat vervoeren en hoe je met die verschillende patiënten omgaat, terwijl ik bij de beddencentrale weer meer op de achtergrond met verschillende taken bezig ben en wat minder direct met de patiënten in contact sta. Je maakt leuke dingen maar ook minder leuke dingen mee op een dag, maar ik ga na een werkdag altijd met een goed gevoel weg uit het ziekenhuis.

Henny onderweg naar de afdeling

Wat is de grootste uitdaging in jouw werk?
Voor mij persoonlijk zie ik nog steeds elke dag uitdaging in mijn werk, dat maakt het dat ik er na 12 jaar nog steeds zoveel plezier in heb. Het vervoeren van patiëntgebonden materialen is het meest secure werk wat je kan doen. Het is menselijk materiaal waarmee je rijdt en wat goed afgeleverd dient te worden, de gevolgen zijn niet te overzien als dat kwijtraakt, daar zit voor mij de grootste uitdaging. Als ik een hele drukke dag daarmee heb gehad, bijvoorbeeld 37 vervoeren op een dag, denk ik “dat heb ik toch maar weer voor elkaar gekregen” en dat geeft mij een goed gevoel.

Waarom werk je in VUmc?
Ik kwam vanuit de horeca terecht bij het bezoekersrestaurant Vermaat. Zo kwam ik voor het eerst in contact met patiënten maar ook met het personeel van patiëntenvervoer. Ik voelde me goed binnen het ziekenhuis en wilde graag op een andere manier service gaan verlenen dan in de horeca. Ik kreeg steeds meer een gevoel van “dat wil ik ook” dus toen de mogelijkheid zich voordeed om te solliciteren, heb ik meteen de kans gegrepen en nu zit ik er na 12 jaar nog steeds en heb ik nog geen minuut spijt van mijn keuze. Binnen een groot ziekenhuis als VUmc bouw je heel snel veel nieuwe contacten op verschillende afdelingen en dat maakt VUmc voor mij een hele mooie omgeving om te werken. Daarnaast is er binnen VUmc veel aandacht voor de werknemers. De sfeer is goed, iedereen werkt samen, en daarnaast is er veel persoonlijke aandacht voor de werknemers. Van een gesprek met een vertrouwenspersoon tot je persoonlijke budget wat je kan besteden aan cursussen/opleidingen bijvoorbeeld. Een hele fijne werkomgeving, waar ik mij elke dag thuis voel.

In de 12 jaar dat je hier nu werkt, is er je iets specifiek bijgebleven?
In de periode van de crash van Turkish Airlines. Het was niet traumatisch, maar heeft wel echt indruk gemaakt. De actie van het moment dat we de melding kregen van de crash, meteen alles en iedereen bij elkaar zoeken en groepen maken. Ik werd erop uit gestuurd naar de eerste hulp, waar ik moest assisteren bij binnenkomende patiënten die naar OK moesten. Die dag heeft wel een bepaalde impact gehad: deze hectiek omschrijft goed hoe het er hier soms aan toe kan gaan.

Wat zijn belangrijke eigenschappen voor mensen die in deze functie gaan werken?
Flexibiliteit is heel belangrijk in deze functie. Je dag loopt bijna nooit zoals gepland, dus daar moet je mee om kunnen gaan. Je moet open en spontaan zijn en je maakt makkelijk contact, je moet patiënten op hun gemak kunnen stellen. Tegelijkertijd heeft niet elke patiënt zin in een praatje, dus je moet je ook kunnen aanpassen aan elke situatie en dingen niet snel persoonlijk aantrekken. Een bepaalde vorm van mensenkennis en servicegerichtheid zijn hierin ook belangrijk.
We zijn allemaal erg collegiaal en behulpzaam, het is belangrijk dat je altijd de intentie hebt om anderen te helpen. Wij zoeken collega’s die graag samenwerken en proactief dingen oppakken, die graag dingen voor anderen doen.

Wil jij net als Henny werken als servicemedewerker patiëntenvervoer? Bekijk hier de vacature.